Het Telecommunicatiebedrijf Suriname (Telesur) voegt de daad bij het woord om de betrouwbare digitale communicatiepartner te zijn. Het bedrijf is in het kader van zijn milieuactiviteiten in 2022 gestart met een community e-waste collection project. Hiermee wordt een bijdrage geleverd aan het op een verantwoorde manier afvoeren van elektronisch afval.
Dit project is in 2022 samen met diverse buurtorganisaties, zoals de Hub en Stibula opgestart en zal in 2023 verder worden uitgebreid. Ondersteuning aan de duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties en jarenlange samenwerkingen met milieuorganisaties als Conservation International en Suriname Conservation Foundation blijken een belangrijk deel van het milieubeleid van Telesur te zijn.
Deel van dit beleid is ook het verminderen van het verbruik van papier. Momenteel verbruikt het bedrijf jaarlijks ongeveer 1500 pakken A4-papier, maar Telesur wil dit terugbrengen naar minder dan 500 pakken per jaar.
Telesur is in 2021 de weg van interne digitalisering ingeslagen, om bedrijfsprocessen meer te automatiseren, de klantenservice te moderniseren en vergemakkelijken en ook minder papier te gebruiken. Het personeel heeft goed gereageerd op het bewustwordingstraject en begrijpt de noodzaak om goed te zorgen voor ons milieu.
Thans wordt er gewerkt aan een Telesur-app. Daarop zullen klanten binnenkort al hun informatie kunnen bekijken en zullen zij digitale kwitanties ontvangen. Op die manier zullen er geen papieren kwitanties meer nodig zijn.
Er worden reeds concrete acties ondernomen om klanten regelmatig te informeren, over de nieuwe manieren om hun informatie, facturen en kwitanties te bekijken. Momenteel worden klanten ook gestimuleerd steeds meer gebruik te maken van elektronisch opwaarderen, zodat het gebruik van fysieke belkaarten steeds meer kan afnemen.