Er is nu een degelijk verschil te merken in de prestaties van de leerlingen en hun attitude. Dit heeft te maken van de scholengemeenschap in het district Marowijne. Hoewel de leerlingen nog steeds moeilijk gedrag vertonen, merkt schoolleider Tinus Schalwijk van Mulo Waaldijk 1 dat de Scholengemeenschap te Moengotapoe toch een positieve invloed heeft op de leerlingen.
In gesprek met Suriname Herald, zegt de schoolleider dat de leerlingen inspiratie putten doordat ze zien dat anderen nu de middelbare school bezoeken. Daarnaast is de middelbare school dichterbij huis. Schalwijk geeft al veertien jaar leiding aan de school.
De leerlingen in het district Marowijne, vooral die in Moengo, tonen een groter bewustzijn ten aanzien van onderwijs. Dit is de reden waarom er de afgelopen jaren meer geslaagden zijn. De schoolleider wijst erop dat kinderen in dit gebied het mulo-onderwijs vroeger als de hoogste haalbare opleiding beschouwden.
Echter, nu er leerlingen naar Paramaribo zijn gegaan en daar goede resultaten hebben behaald, is de motivatie ontstaan om verder te studeren dan alleen het mulo-niveau, benadrukt Schalwijk. Hij merkt ook op dat leerlingen tegenwoordig meer vakken kiezen en zich bewuster zijn van verdere studiemogelijkheden.
Een andere factor die van invloed is, is dat de leerlingen zich geen zorgen meer hoeven te maken over het verblijf in Paramaribo voor vervolgstudies nadat ze zijn geslaagd. Al deze factoren dragen bij aan het verbeterde slagingspercentage. De leerlingen zijn nu gemotiveerd om hun best te doen en we gaan door, voegt de schoolleider toe.
Hij meldt verder dat er vóór de covid-19-pandemie klasgesprekken werden gevoerd met de leerlingen en ze werden meegenomen op educatieve dagtochten. Echter, na covid-19 is dat niet meer mogelijk geweest. “We nodigden ook af en toe motiverende sprekers uit. Dit jaar hebben meerdere leerlingen in de derde klassen ook meer vakken gekozen. In voorgaande jaren haalden slechts één of twee leerlingen meerdere vakken,” deelt hij mee.
Verder legt Schalwijk uit dat de inspectie ook een rol heeft gespeeld. Ze lieten de leerlingen oefenexamens maken en keken naar zwakke punten, waaraan werd gewerkt. “Ik vroeg ook aan collega’s om een analyse te maken van veelgemaakte fouten in eerdere examens en daarop te focussen, zodat de leerlingen zich daarop konden richten. We blijven motiveren en communiceren. De leerlingen zijn moeilijk, daarom zijn we intensief bezig om hen op het juiste pad te houden, anders lukt het niet,” legt de schoolleider uit.
Ouderparticipatie
Ouderparticipatie in dit gebied is zwak. Ouders nemen niet deel aan ouderbijeenkomsten, voornamelijk vanwege hun dagelijkse overlevingsstrijd. De informele economie en landbouwactiviteiten spelen ook een rol bij de ouders.
De school voert individuele gesprekken met ouders. Schalwijk meldt dat de school enkele jaren geleden bij ouders thuis op bezoek ging, maar dit wordt niet meer gedaan vanwege de hoge werkdruk op school.
In totaal namen 73 leerlingen deel aan het examen op Mulo Waaldijk 1, met een slagingspercentage van 52 procent.