Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Misbruik van goedhartigheid: dief loopt weg met telefoon van arts 

Misbruik van goedhartigheid: dief loopt weg met telefoon van arts 

Afgelopen weekend verscheen er een bericht op social media, dat een goedhartige arts, verbonden aan de Huisartsen Spoedpost Paramaribo, de dupe is geworden van diefstal. In de nacht van zaterdag op zondag kwam een heer de spoedpost binnen, waarna hij de assistent-arts bij de balie om hulp vroeg. Hij gaf aan dat zijn echtgenote ziek was en in het Sint Vincentius Ziekenhuis lag. Verder gaf hij aan, dat zijn mobiele telefoon was leeggelopen. Hij vroeg naar een telefoon om zijn echtgenote te kunnen bellen. De behulpzame assistent-arts ter plaatse gaf uit goedhartigheid zijn persoonlijke mobiele telefoon aan de man. De man liep vervolgens met de telefoon naar buiten. De arts merkte al gauw dat er iets mis was en sloeg alarm. 

De directeur, tevens oprichter van de spoedpost Jurgen Rens, geeft aan Dagblad Suriname aan, dat er al aangifte is gedaan. “De politie kwam zondagmiddag, er zijn duidelijke camerabeelden en de zaak is lopende. De politie gaf verder aan, dat de dader een bekende is in hun systeem. We wachten op onderzoek van de politie”, aldus Jurgen. 

“Waarom geef je je telefoon?”, is één van de opmerkingen die enkele personen maakten op de social media post van de spoedpost over het geval. De directeur van de spoedpost geeft aan, dat het een zorginstelling is en zij daar zijn om mensen te helpen. Hij staat er versteld van, dat ook zoiets kan gebeuren. 

Goedhartigheid is een waardevolle eigenschap waarbij vriendelijkheid, medeleven en zorg voor anderen wordt getoond zonder daar iets in ruil voor te verwachten. Mensen kunnen echter misbruik maken van goedhartigheid door te manipuleren of uit te buiten voor persoonlijk gewin. 

Sinds het geval zich heeft voorgedaan, is de directeur bezig met het treffen van enkele maatregelen. De spoedpost is 1 mei opgericht, waar zeker 25 huisartsen en 30 assistent-artsen aan verbonden zijn. “Het laat je denken over de veiligheid van de organisatie.” Er komt een patiëntentelefoon bij de balie en zij zijn bezig te organiseren dat de wachter ook periodiek naar binnen komt. “Een ieder moet zich goed voelen”, geeft hij aan. Hij wil niet dat de samenleving ook een negatieve instelling krijgt op basis van een laffe daad van een individu. “Je moet je medemens kunnen helpen, zonder een gevoel te hebben dat hij/zij wat slecht met je zal doen”. 

Maar de dief zal niet ongestraft blijven, de directeur houdt de zaak goed op de hoogte en is wachtende op het onderzoek van de politie. Hij heeft ook besloten op eigen kosten een andere telefoon aan te schaffen voor zijn medewerker. Tot slot geeft hij aan, dat dit soort praktijken ook de buitenlandse media bereiken. “Dit is geen goed nieuws voor ons land en dat is een zonde.”

SD