Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Lege en defecte ATM’s drijven klanten tot wanhoop

Lege en defecte ATM’s drijven klanten tot wanhoop

‘Nu met mooie praatjes komen, zal niet werken’

In 2021 werd aangekondigd dat zes Surinaamse banken de samenwerking met Bnets aangingen om het financiële verkeer te stroomlijnen. Beloofd werd dat dit bedrijf alle pinautomaten zou overnemen en bevoorraden. Het ging vrij snel, anders dan verwacht, tot grote frustratie van de gemeenschap. In niet mis te verstane bewoording geeft men op sociale media af op de inmiddels bekende rood-grijze pinautomaten van Cashpnt.

Tekst Christio Wijnhard

Beeld dWT archief

Directeur van Bnets, Kenneth Hendrison, is zich bewust van de commotie. “We zijn er al een poosje mee bezig. Het lijkt bijna op een samenloop van omstandigheden, waardoor de samenleving nu problemen ondervindt bij het opnemen van geld. Dat is heel vervelend.” Op dit moment vallen tachtig pinautomaten onder het beheer van Bnets, maar ze draaien nog op het netwerk van de banken zelf. Hierdoor kan Bnets niet realtime monitoren wat er gebeurt bij pinautomaten. De software voor centraal beheer van de ATM’s is al aangeschaft. De bedoeling is dat deze tegen het einde van dit jaar zal zijn geïnstalleerd. “We kunnen dan direct zien wat er gebeurt bij elke automaat en daar sneller op inspelen.”

De kosten voor beheer van een pinautomaat zijn hoog. “De aanschaf van een nieuwe kost ons zeker 25.000 US dollar. Dan heb ik het nog niet over de behuizing en de operationele kosten, zoals stroomverbruik.” Elke pinautomaat dient 24 uur per dag voorzien te zijn van airconditioning die ervoor zorgt dat het koel blijft en de machines niet oververhit raken. Ook is elk apparaat beveiligd met een alarmsysteem en camera’s.

“We brengen nu vijf Surinaamse dollars in rekening voor gebruik van een pinautomaat. Dat tarief gaat binnenkort naar SRD 10 per transactie”

Transactiegeld verdubbelen

De directeur stelt dat het bedrijf zich aan een aantal voorwaarden moet houden, bijvoorbeeld verplichte bewapende beveiliging bij het bijvullen van een pinautomaat. In geval van een calamiteit moet aan bepaalde eisen worden voldaan, zodat aanspraak kan worden gemaakt op vergoeding door de verzekeringsmaatschappij.

Ook de import van goederen werkt vertragend. Hij heeft, in de hoop het proces te versnellen, zelf machineonderdelen besteld. Helaas bracht dat weinig soelaas. “Nu moeten we wachten op toestemming om die goederen van de haven te halen.” Dit zorgt er onder meer voor dat machines niet tijdig kunnen worden vervangen of gerepareerd.

Bnets verkeert in het proces om verouderde automaten te vervangen. “De bestaande die we hebben overgenomen, zijn soms wel twintig jaar oud.” Ook het upgraden van de machinerie is duur. “We brengen nu vijf Surinaamse dollar in rekening voor gebruik van een pinautomaat. Dat tarief gaat binnenkort naar SRD 10 per transactie.”

De banken nemen nu een deel van de kosten voor hun rekening. Hendrison: “Er is geen reden waarom de banken in hun eigen zak moeten gaan terwijl er alternatieven zijn.” De verhoging van de kosten moet er ook aan bijdragen dat het publiek gedemotiveerd raakt om cash te gebruiken en overstapt naar girale transacties.

Automaten sneller leeg

Cash wordt nog steeds veel gebruikt en dat is te merken aan de rijen bij de automaten aan het einde van de maand. Dit heeft niet alleen te maken met defecte automaten, maar ook met de verminderde waarde van het geld. “Omdat men steeds minder met het geld kan doen, moet men vaker pinnen, waardoor de automaten sneller moeten worden aangevuld.”

Volgens de directeur worden sommige automaten die heel vaak worden gebruikt twee keer per dag aangevuld. Het gaat om veel geld dat in omloop is. “In het eerste halfjaar van 2023 hebben wij bijvoorbeeld SRD 1.418.853.000 bijgevuld in onze automaten. We moeten niet verwachten dat we ooit een cashloze samenleving zullen bereiken.” Hoewel minder contant geld gebruiken voordelen heeft. “Het is efficiënter en veiliger.”

Bnets wil er naar toe werken om meer mensen te motiveren online en digitaal hun financiële transacties te verrichten. Hij erkent dat er nog financieel en digitaal analfabetisme is. Het bedrijf heeft daarom een aantal voorlichtingsfilms uitgebracht waar in verschillende talen wordt uitgelegd krijgt hoe men een pinpas moet gebruiken. In de winkel hiermee betalen is vooralsnog kosteloos.

Esi pai-app

In het kader van onder meer het vergroten van het betaalgemak ontwikkelt Bnets een app. Dit naar aanleiding van een overeenkomst met de overheid en de Surinaamse Bankiersvereniging, waarbij men mogelijkheden voor elke burger moet creëren om deel te kunnen nemen aan het financiële verkeer. Met deze nieuwe mobile payments app genaamd Esi pai kunnen burgers hun pinpas(sen) virtualiseren en samenbrengen in één app.

“Door het scannen van een QR-code kan men een betaling verrichten. In de app kan men kiezen met welke virtuele pinpas men de transactie wil verrichten.” Hiermee voorkomt men ook het innemen van een pinpas door een automaat. “Binnenkort gebeurt dat niet meer overigens. Dat is een. achterhaald beveiligingsmechanisme.”

Hij houdt vast aan zijn principe om geen aandacht te schenken aan negatieve berichten via sociale media. “We hebben erover getwijfeld. Nu in deze tijd met mooie praatjes komen, zal niet werken. Daarom hebben we besloten er gewoon iets aan te doen.” Het bedrijf werkt er hard aan om snel verbeteringen door te voeren. “Desnoods bied ik daarna mijn excuses aan voor hoe het was.”