Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Burgers  boos om lage water druk

Burgers  boos om lage water druk

door Valerie Fris

PARAMARIBO — Reagerend op klachten van bewoners in verschillende wijken van Paramaribo en Wanica geeft de Surinaamsche Waterleiding Maatschappij tegenover (SWM) de krant toe dat er een structureel (voortdurend) probleem is bij de levering van stromend water.

“Eind van de maand moeten we wel normaal de waterrekening betalen

Een woordvoerder verklaart dat sinds 2012 de productiecapaciteit niet uitgebreid, terwijl het aantal woningen is gegroeid, en daarmee het aantal aan sluitingen op het waterleidingnet. Hierdoor is er ook minder water beschikbaar voor sommige klanten.

Volgens de afdeling Communicatie is er wel water in de buurten waar het probleem zich voordoet,  maar is de druk onvoldoende om het water naar binnen te geleiden. De meest voor de hand liggende oplossing is het vergroten van de productiecapaciteit. De directeur van het waterleidingbedrijf, Clinton Lienga, zal dinsdag op een persconferentie ingaan op deze kwestie.

Ongefundeerd excuus

Klanten met voldoende  opslagcapaciteit, zoals een durotank, mogen de SWM vragen om tegen betaling met een truck water aangeleverd te krijgen. Echter vragen die zich af hoe het mogelijk is dat terwijl er geen water uit de kraan komt, het wel via trucks mogelijk is. Overigens is ook dat systeem soms problematisch, zo ondervond een huishouden van de omgeving Tout Lui Faut weg.

Het gezinshoofd dat na bijna twee maanden tevergeefs wachten, vrijdag naar het hoofdkantoor van de SWM ging om verhaal te halen, werd beloofd dat de dag daarop, zaterdag, het water zou worden geleverd, maar het dat gebeurde niet.  Het was overigens niet de eerste keer dat een belofte werd gedaan die niet wordt nagekomen.

Elke keer als om de levering wordt gevraagd heeft de SWM een ander excuus. Zijn partner zegt: “Voor de watertruck moet ongeveer SRD 600 per keer betaald worden maar eind van de maand wordt wel verwacht dat de normale waterrekening wordt voldaan.” Het gezin van dit paar dat uit zes mensen bestaat, en zijn buren, hebben nu al langer dan twee maanden weinig tot geen waterdruk. 

De gebelgde vrouw zegt aan de krant dat tussen één uur in de nacht en zes uur ’s morgens ‘een pisstraaltje’, uit de kraan komt. Beurtelings blijft iemand wakker om  twee teilen en twee emmers gevuld te krijgen. Om de stress enigszins te verlichten heeft het gezin gebeld voor waterlevering. Maar de beloofde drie werkdagen wachttijd is – zoals boven  gesteld – uitgelopen tot bijna twee maanden.

Ressortraad machteloos

Een  SWM-klant in de wijk Charlesburg heeft zelf contact gemaakt met de redactie om haar beklag te doen. Ze woont met haar negentigjarige moeder samen. “Er kwam ongeveer twee weken geleden een bekendmaking dat het bedrijf bezig zou zijn met onderhoud maar na die periode hield de slechte druk aan”, vertelt ze.

Douchen, afwassen en de was doen gebeurt bij een familielid bij wie er wel voldoende water uit de kraan komt. Om een oplossing te zoeken voor het waterprobleem heeft de gedupeerde klant contact opgenomen met de voorzitter van de ressortraad van de wijk Munder, Jiten Bisseser.

Hij zegt dat het probleem van de lage waterdruk is doorgegeven aan de SWM maar dat de ressortraad niet veel kan doen. De directeur van  het bedrijf, Lienga wil de raad niet  ontvangen. Bisseser stelt trouwens dat de raad slechts een rapporterend orgaan is. Ook Houttuin, Leiding en Vredenburg zijn geconfronteerd met de lage waterdruk. In de nachtelijke uren wanneer minder water wordt gebruikt verbetert de druk een beetje en komt er  tenminste water uit de voetkraan.